Välkommen till Barnhjärndagen

Ett symposium om några av våra aktuella forskningsområden

Under eftermiddagen den 19 november arrangerar vi ett symposium på Nya Karolinska Sjukhuset med aktuella föreläsare och forskare inom flera av de viktiga barnforskningsområden som vår stiftelse stödjer. Temat för eftermiddagen är barnhjärnan.

Föreläsningarna beskriver pågående forskning och intressanta framsteg och syftar till att belysa flera nu aktuella och pågående forskningsområden. För mer detaljerat program och tider, se separat pdf.

Det är nu fullt och anmälan är stängd, det går bra att skriva upp sig på reservlistan genom att klicka nedan, vi hör av oss om utrymme dyker upp.

Skriv upp dig på reservlistan

Du som redan anmält dig men fått förhinder, överlåt gärna platsen eller avanmäl dig här på sidan.

Seminariet är kostnadsfritt, men vi ser gärna att ni skänker ett bidrag till vår stiftelse via swish 123 900 01 42 eller bankgiro 5186-4593.

 

Information

Datum
19 November 2019

Tid
13.00 -  17.00

med efterföljande mingel till 19.30

Plats
Sune Bergströmsalen, Bioclinicum, nya Karolinska Universitetssjukhuset, Eugeniavägen 3, Solna

Program
Se hela programmet (pdf)

Övrig information
Lättare tilltugg och dryck serveras till minglet och bokreleasen.

Kostnad
Seminariet är kostnadsfritt men du får gärna ge ett bidrag via
Swish 123 900 01 42, Bankgiro 5186-4593 eller Plusgiro 90 00 14-2
för att stödja forskningen kring kroniska barnsjukdomar och ge fler
barn möjligheten till ett friskt liv.

Om anmälan
Anmälan är bindande men överlåtbar. Om du inte hittar någon att överlåta till är vi tacksamma om du avanmäler dig om du får förhinder.


Avanmäl min plats 


 

Seminarium

 

HUGO LAGERKRANTZ
Professor emeritus

Barnets själ - om hjärnans utveckling och medvetandets uppkomst
Medvetandets uppkomst sker i samband med att det nyfödda barnet tar sina första andetag, vaknar upp och blir varse om sig själv och omvärlden. Hjärnans förmåga att bli medvetet inträffar ungefär 15 veckor före födelsen hos fostret. Det innebär att barn som föds upp till 15 veckor för tidigt kan vara medvetna på en basal nivå. När blir då ett barn både besjälat och en person som måste respekteras?

ULRIKA ÅDÉN
Professor i neonatologi

Den för tidigt födda hjärnan
I varje skolklass går barn som är födda för tidigt. De allra flesta växer och lär sig som andra barn, men för de som är extremt för tidigt födda är det vanligt att hjärnans utveckling påverkas. Vad händer i hjärnan hos ett barn som föds mer än tre månader före utsatt tid? Hur utvecklas hjärnan, hur bygger den nätverk och hur fungerar den? Och vad kan vi göra för att varje barn ska kunna uppnå sin potential?

KRISTIINA TAMMIMIES
Dr med.vet, forskargruppsledare

Autismspektrumtillstånd - nya rön om genetik och miljö
Hur kan de senaste forskningsfynden inom genetik och autism användas att hjälpa få en rätt diagnos och hjälp för barn med autism? Vilka miljöfaktorer kan enligt nya forskningsfynd öka risken att utveckla autism och hur kan vi börja studera påverkan av dessa faktorer till nervceller och deras utveckling?

KLAS BLOMGREN
Professor i pediatrik

Tumörer i den växande hjärnan
Den unga, växande hjärnan reagerar mycket annorlunda när den skadas jämfört med en vuxen hjärna. Hur kan forskning om skada och läkning i den växande hjärnan hitta ett sätt att minimera effekterna av en skada och stimulera de läkningsmekanismer som finns? Klas Blomgren är professor i pediatrik och onkolog med särskilt intresse för hjärntumörer.

SISSELA NUTLEY
PhD, författare

Hjärnan och skärmen
Hur utvecklas de exekutiva funktionerna i hjärnan? Går de att påverka med exempelvis datoriserad träning eller genom vad vi ägnar oss åt på fritiden? I takt med en samtidsutveckling som exponerar oss för allt fler sinnesintryck, beslut och jämförelser med andra människor ställs allt högre krav på vår egen förståelse för hur vår omgivning påverkar vår hjärna och vårt mående. 

ANDERS HANSEN
Överläkare och författare

Hellre sport än skärm
Vad gör vår digitala livsstil med barns mentala hälsa? Hänger ökat skärmanvändande ihop med att den psykiska ohälsan ökar? Vad vet vi idag och vad bör vi göra baserat på den kunskap vi har? Anders Hansen är läkare och psykiatriker och har bland annat skrivit böckerna Hjärnstark och Skärmhjärnan samt sommarpratat i P1.

JOSEF MILERAD
Docent i pediatrik och skolöverläkare

Skolbarnets hjärna
Hur får vi skolelever att må bättre med hjälp av aktuell forskning? Josef Milerad är huvudförfattare till två läroböcker i elevhälsa och leder Svenska Läkarsällskapets projekt ”Nationell kraftsamling för ungas hälsa” som handlar om hur vi med hjälp av den kunskap vi har idag om barnhjärnan kan vända trenden med ökande psykisk ohälsa hos barn i skolåldern.